MINDER BELASTING MET HET FONDS VOOR GEMENE REKENING

Minder belasting met het Fonds voor Gemene Rekening

Er zijn niet zo veel burgers die graag belasting betalen ook al hoor je vaak dat wanneer je veel belasting betaalt je ook veel verdiend hebt en dat is natuurlijk ook weer prettig. Maar in de regel willen we zo veel als mogelijk zo min mogelijk belasting betalen. Wel veel profiteren van de verzorgingsstaat maar daar ook weer zo weinig mogelijk aan bijdragen. Dat is nu eenmaal de cultuur waarin we al sinds jaar en dag leven. De wet biedt de burger mogelijkheden om zuinig te zijn met het betalen van belasting ook al wordt dat niet door iedereen op prijs gesteld. Met de lage rente is er des te meer druk om te kijken naar andere mogelijkheden om het rendement op geld te vergroten. Een van de mogelijkheden is het zogenaamde fonds voor gemene rekening. Dat is kort gezegd een overeenkomst tussen meerdere personen die met elkaar afspreken geld te beleggen en te beheren. Een van de voordelen van een dergelijk fonds is dat men geen last heeft van ongewenste pottenkijkers want die kunnen buiten de deur worden gehouden omdat het fonds geen onderneming uitoefent en dus ook niet in het handelsregister staat ingeschreven. Voor mensen die hun pensioen in eigen beheer hebben afgekocht maar ook voor bedrijfsoverdrachten binnen de familiesfeer kan het fonds een uitkomst zijn en een goed alternatief voor de klassieke besloten vennootschap. Bij de oprichting van een fonds als hier bedoeld is het zaak om de voorwaarden nauwkeurig te formuleren en er op toe te zien dat aan alle voorwaarden wordt voldaan opdat de voordelen optimaal benut kunnen worden. Voor de oprichting zelf is bemoeienis van de notaris niet vereist maar zij kan wel voorkomen dat men voordelen mis loopt.